Het ruime Stedelijk Museum van Breda bood begin oktober aan drie tentoonstellingen onderdak.
De vaste collectie met de geschiedenis van de stad, een deel van BredaPhotoFestival 2018 en werken van Robin Uleman (tekeningen, aquarellen en schilderijen ).
Drie boeiende en overzichtelijk opgestelde exposities rond een centrale trappenhal, een lichtkoker met trappen en glaspartijen. Stof tot reflecties...
maandag 29 oktober 2018
zaterdag 27 oktober 2018
In de herfst
De dagen worden korter, de zomerse warmte maakt plaats voor koelere en natte dagen, het wordt onweerlegbaar herfst. De mooie zomer kon niet blijven duren...
Remco Campert ziet de herfst in de appelpluk rond een boerderij in de bergen. (bundel: Dichter, De Bezige Bij, Amsterdam, 2015, blz. 634)
LAND
In de herfst
rijpen de appels
aan hun sappige tak
de meisjes met manden
lomp lief en lelijk
rapen de appels
de lucht is nog blauw
als op witte kalenders
(hoog boven de berg
vaart vredig het vliegtuig)
hooi broeit en zweet
in de buik van de meisjes
's nachts sluipt
door grootmoeders velden
de boze wolf van de kou
![]() |
(eigen foto) |
LAND
In de herfst
rijpen de appels
aan hun sappige tak
de meisjes met manden
lomp lief en lelijk
rapen de appels
de lucht is nog blauw
als op witte kalenders
(hoog boven de berg
vaart vredig het vliegtuig)
hooi broeit en zweet
in de buik van de meisjes
's nachts sluipt
door grootmoeders velden
de boze wolf van de kou
donderdag 25 oktober 2018
Beeldig Breda-nogmaals-
Her en der in de binnenstad van Breda zie je beelden, het een wat meer geslaagd dan het andere.
In het stadspark Valkenberg zie je een beeld van een moeder en een schijnbaar onwillig kind. Het werk is van de kunstenaar Hein Koreman. Dit beeld werd voor het eerst aan een ruim publiek getoond in 1954 en al snel riep het bij toeschouwers herinneringen op aan de vlucht van vele Nederlanders na de inval van de Duitsers in mei 1940. Deze associatie werd alsmaar meer gedeeld en zo kreeg het op de sokkel de inscriptie: MEI 1940. Met deze datum erbij wordt het een oorlogsmonument. Door die verwijzing naar mei 1940 krijgt het beeld een dramatische lading: een moeder wil vluchten maar haar kind wil thuis blijven...
In het begijnhof van Breda staat dan een leuk beeld van twee babbelende begijntjes van de hand van Hans Bayens. Het begijnhof zelf heeft iets heel Hollands wat betreft bouwstijl. De kneuterigheid van het hof wordt door dit beeld nog versterkt. Laten we wel beseffen dat dit beeld geen recht doet aan de begijnen die vaak heel ferme madammen waren, met een sterke persoonlijkheid en grote daadkracht.
In het stadspark Valkenberg zie je een beeld van een moeder en een schijnbaar onwillig kind. Het werk is van de kunstenaar Hein Koreman. Dit beeld werd voor het eerst aan een ruim publiek getoond in 1954 en al snel riep het bij toeschouwers herinneringen op aan de vlucht van vele Nederlanders na de inval van de Duitsers in mei 1940. Deze associatie werd alsmaar meer gedeeld en zo kreeg het op de sokkel de inscriptie: MEI 1940. Met deze datum erbij wordt het een oorlogsmonument. Door die verwijzing naar mei 1940 krijgt het beeld een dramatische lading: een moeder wil vluchten maar haar kind wil thuis blijven...
In het begijnhof van Breda staat dan een leuk beeld van twee babbelende begijntjes van de hand van Hans Bayens. Het begijnhof zelf heeft iets heel Hollands wat betreft bouwstijl. De kneuterigheid van het hof wordt door dit beeld nog versterkt. Laten we wel beseffen dat dit beeld geen recht doet aan de begijnen die vaak heel ferme madammen waren, met een sterke persoonlijkheid en grote daadkracht.
dinsdag 23 oktober 2018
De Barones van Breda
In hartje Breda is er een groot winkelcentrum "De Barones", waar hedendaagse architectuur en oude gebouwen in elkaar verweven zijn.
Het veelvuldig gebruik van glas biedt mooie weerkaatsingen, zeker tijdens een zonnige oktoberdag.
Het veelvuldig gebruik van glas biedt mooie weerkaatsingen, zeker tijdens een zonnige oktoberdag.
zondag 21 oktober 2018
To Infinity and Beyond -4-
Het BredaPhotoFestival 2018 dat dit weekend afsluit, had een aantal bijzondere buitenlocaties waaronder een verlaten industrieterrein waar slechts enkele karkassen van bedrijfshallen overeind staan.
Deze fabriekshallen in de Speelhuislaan vormen op zich een bijzonder decor.
Deze fabriekshallen in de Speelhuislaan vormen op zich een bijzonder decor.
vrijdag 19 oktober 2018
To Infinity and Beyond -3-
Tijdens het BredaPhotoFestival (nog enkele dagen, tot 21 oktober) worden we als toeschouwer geconfronteerd met de mogelijkheden en grenzen van onze wetenschappelijke en technologische "vooruitgang".
In het Stedelijk Museum Breda zijn enkele boeiende fotografen te zien, zoals de Syrische Sara Naim, met haar project "When Heartstrings Collapse". Ze toont ons wat er in ons lichaam gebeurt als je een emotie ervaart en daarnaast toont ze ook in een aantal foto's hoe de computer fouten maakt bij het vergroten van beelden.
Nog in het Stedelijk Museum is er ook werk te zien van de Finse Maija Tammi die zich afvraagt: waar komt de mens vandaan? Ze liet zich bekoren door de theorie van de panspermie (overal zaad), een theorie waar ook Stephen Hawking zich over gebogen zou hebben...(!?)
De Belgische fotograaf Philippe Braquenier documenteerde met zijn project "Palimpsest" op hoeveel verschillende manieren mensen data opgeslagen hebben en opslaan. Daarbij stelde hij vast hoe snel al die technologieën verouderen (vb. muziekopslag op LP, daarna op cassette, dan op CD en nu in de 'cloud'). Twee vragen stelt hij zich: maken we onze kennis niet te afhankelijk van kwetsbare technologieën? en: wat met de vervuiling want servers stoten gezamenlijk nu al méér CO2 uit dan de luchtvaart, hoe moet het verder met nog meer productie en opslag van data?
In het Stedelijk Museum Breda zijn enkele boeiende fotografen te zien, zoals de Syrische Sara Naim, met haar project "When Heartstrings Collapse". Ze toont ons wat er in ons lichaam gebeurt als je een emotie ervaart en daarnaast toont ze ook in een aantal foto's hoe de computer fouten maakt bij het vergroten van beelden.
![]() |
(Sara Naim) |
Nog in het Stedelijk Museum is er ook werk te zien van de Finse Maija Tammi die zich afvraagt: waar komt de mens vandaan? Ze liet zich bekoren door de theorie van de panspermie (overal zaad), een theorie waar ook Stephen Hawking zich over gebogen zou hebben...(!?)
![]() |
(Maija Tammi) |
De Belgische fotograaf Philippe Braquenier documenteerde met zijn project "Palimpsest" op hoeveel verschillende manieren mensen data opgeslagen hebben en opslaan. Daarbij stelde hij vast hoe snel al die technologieën verouderen (vb. muziekopslag op LP, daarna op cassette, dan op CD en nu in de 'cloud'). Twee vragen stelt hij zich: maken we onze kennis niet te afhankelijk van kwetsbare technologieën? en: wat met de vervuiling want servers stoten gezamenlijk nu al méér CO2 uit dan de luchtvaart, hoe moet het verder met nog meer productie en opslag van data?
woensdag 17 oktober 2018
To Infinity and Beyond -2-
Het BredaPhotoFestival (nog tot 21 oktober) doet nadenken over onze samenleving die ingrijpend evolueert onder invloed van technologie en wetenschap. De klimaatverandering is daarbij een probleem overal op onze planeet, ook in Mongolië. Landbouwgrond is er de laatste tientallen jaren in sneltreintempo veranderd in woestijn. De opdroging van het land werd gedocumenteerd door de Zuid-Koreaanse fotograaf Daesung Lee. Zijn project "Futuristic Archeology" vergelijkt in geënsceneerde foto's het landschap van vroeger met dat van nu.
Een deel van de foto's werd dan nog eens passend geplaatst op het stadsstrand van Breda, Belcrum Beach.
Een deel van de foto's werd dan nog eens passend geplaatst op het stadsstrand van Breda, Belcrum Beach.
![]() |
(Chassépark) |
![]() |
(Belcrum Beach) |
Abonneren op:
Posts (Atom)