Het museum voor moderne en hedendaagse kunst in Straatsburg heeft een ruime collectie van werk van 'hun' kunstenaar, Jean Hans Arp (1886-1966), beeldhouwer, schilder, dichter...
In de thema-opstelling 'Tentations d'abstraction.' over hoe het menselijke lichaam wordt verbeeld tussen hyperrealistisch en abstract past deze kunstenaar perfect.
Arp was betrokken bij het dadaïsme en leerde daar de danseres Sophie Tauber kennen. Geïnspireerd door haar dans maakt hij een soort reliëf (uitgesneden houten vormen bevestigd op een houten plank). Daarvan maakte hij een schilderij, dat hij jaren later herwerkte. De vormen doen denken aan een olifantenslurf en aan een primitieve levensvorm of ectoplasma. Alles ademt lichtheid uit en zwier... zoals bevestigd wordt in de titel "La danseuse".
Daarvoor staat een beeld van Arp met als titel "Torse des Pyrénées". De titel brengt twee elementen samen : de sculpturale term torso, duidend op een menselijke romp en de geografische plaatsnaam verwijzend naar het bergmassief op de grens tussen Frankrijk en Spanje. Het beeld heeft vormen die doen denken aan het menselijke lichaam (rug en/of buik; hoofd; borsten; billen; ...) zonder dat je als kijker heel zeker bent waar wat is. Deze ronde vormen zou je ook kunnen in verband brengen met heuvels of bergen in een landschap. Het lichaam als landschap of de sculptuur als landschap. Jean Hans Arp laat ons de grenzen aftasten tussen concreet en abstract.
Een andere grensganger tussen natuurgetrouw en abstractie is de Tsjechische Frantisek Kupka (1871-1957), die ook te zien is met een aantal schilderijen. Zoals hierbij 'Escpaces animés', waarin je een staande en een liggende figuur 'kan' zien tegen een achtergrond van boomachtige vormen en florale structuren.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten