zondag 14 augustus 2022

Watou : a place to be -1-

 Het kunstenfestival Watou heeft zijn adem hervonden na het coronajaar 2020 en het halfbakken feestjaar 2021. 
Watou is Watou en dat festival is onlosmakelijk 
verbonden met deze locatie. 
En dit jaar wordt dat uitvoerig in de kijker geplaatst.
Haast je om deze editie alsnog te bezoeken 
want het loont de uitstap zeker en vast.
De gedichten en de beeldende werken geven ook ruimte 
aan deze bijzondere locatie met elementen als 'grens', 'bier', 'landbouw' 
en aan de bewoners van dit dorp.
Hier een eerste aanblik.
Er volgt meer...

(eigen foto)


vrijdag 12 augustus 2022

Het gezicht van de kunst

 Het is bij kunst zoals bij de andere belangrijke dingen des levens : hoe meer je weet over iets, hoe meer er verbanden te zien zijn tussen verschillende facetten. Of je nu in een bepaalde geschiedenisperiode bent geïnteresseerd of in een bepaalde sport of in een bepaalde tak van de wetenschap of in een gebied van de kunst: hoe meer je ontdekt, hoe meer er te ontdekken valt.  En elk klein onderdeel kan aanleiding zijn om via de vele verbanden het over zo veel meer te hebben.
Zo'n ervaring vermoed ik onder het volgende vers van Cees Nooteboom waarin een reeks Nederlandstalige auteurs komen langswandelen.

WIE ?                              
(©GVA : Cees Nooteboom)


De ogen van Campert
de neus van Mulisch,
de stem van Wolkers
de kin van Claus
de bril van Hermans,

de haren van Herzberg,
de lach van Palmen,
het geluid van Komrij
de schouders van Deckwitz,
de koffer van Grunberg.

Mijn hemel,
wie hebben we daar?
(uit: Cees Nooteboom, Vos, uitg. Koppernik, 2022, blz. 35)

De leeservaring van iedereen is opgebouwd 
uit wat hij/zij tot dan heeft gelezen, 
zoals onze levenservaring ook is opgebouwd 
uit zovele verschillende ervaringen en facetten. 
Elk ik is toch altijd ook een meervoud.
Zo eenvoudig is het antwoord op de vraag
wie ben ik?, wie ben jij?

woensdag 10 augustus 2022

Frankfurt am Main - architectuur met humor

 In het heropgebouwde en gerestaureerde deel van de door WO II zwaar geteisterde stad Frankfurt zie je in de 'oude' huizen vaak mooie en soms humoristische details, vooral boven de deuren.
Hier enkele die ik opmerkte tijdens mijn bezoek aan deze boeiende stad op 23 en 24 juli laatstleden.


maandag 8 augustus 2022

Frankfurt am Main - hedendaagse architectuur opnieuw


Frankfurt am Main bouwt en bouwt en bouwt...
Niet voor niets wordt de stad soms wel genoemd
het Manhattan van Duitsland.
En in de immense partijen glas zie je de andere 
wolkenkrabbers weerspiegeld én/of de werfkranen
die in de buurt een ander nieuw torengebouw aan het opbouwen zijn.

(eigen foto's 23 juli 2022

 

vrijdag 5 augustus 2022

Frankfurt am Main -hedendaagse architectuur

 In het centrum van de oude binnenstad is er een hedendaags winkelcentrum uitgebouwd met veel glas en metaal, heel open doorzichtig en toch heel verwarrend.

(eigen foto's 22 juli '22)


maandag 1 augustus 2022

De uil en de notenboom - nogmaals

 In een vorig bericht kon je kennis maken met een vers van de Nederlandse dichter Cees Nooteboom over een uil en de vele associaties die het mee kan brengen. In dezelfde recente bundel "Vos" is er nog een gedicht over een uil. Het gedicht is opgedragen aan de schilder-dichter Jan Vanriet. Deze komt in al zijn werk telkens terug op zijn Joodse roots en de trauma's van de Holocaust die zijn leven mee hebben getekend. 
Het vers gaat over de onmacht én kracht van woord en beeld, van poëzie en schilderkunst in de levens van mensen. Over de veerkracht die mensen kunnen putten uit deze broze artefacten.

HET BOEK EN DE UIL

(©Kunst aan Zet
Jan Vanriet :
 Heldenleven 26 Mentor
2019)
  Voor Jan Vanriet
                                             
Eerst is er de onrechtvaardigheid.
Dan gaat er tijd voorbij
in verschillende werelddelen,
het huis blijft staan
zonder stemmen of stappen.
Het boek ligt er, onaangeraakt,
het wrokt, maar zachtjes,
een zomer, een winter,
een zomer.
Dan heft het boek zijn zwijgen op,
het heeft de hand gezocht die het opnam,
de ogen die het lazen,
rechtvaardigheid hersteld, stormlicht
schijnt in het andere licht van de dag,
de dichter leest de schilder die een dichter is,
hij leest van rouw en afscheid,
van Bacon en Küsnacht, hij sluit het boek
en wacht op de uil die op jacht gaat
en beter kan schreeuwen
over wat hij wil.
En het boek dat nu niet meer gesloten wordt
smeult in het vallende donker,
het leest zichzelf in het hoofd van de lezer
een langzaam vuur in de nacht.
Woorden op jacht
als een uil.
(uit: Cees Nooteboom, Vos, uitg. Koppernik, 2022, blz. 21)