Nog tot 8 januari 2023 kan je in het Singer Museum in Laren (Noord-Holland) een mooie tentoonstelling zien over de veranderde plaats van de vrouw in de (Nederlandse) samenleving vanaf het einde van de 19e eeuw aan de hand van vooral schilderijen en enkele sculpturen.
De situatie van de vrouwen anno 1900 werden sterk bepaald door de plaats binnen de samenleving: vrouwen die werkten in donkere ateliers naast suffragettes die in de betere kringen de traditionele rolpatronen uitdaagden via o.a. hun kledij. De expo toont hoe het beeld van de vrouw evolueerde, mede door de eigen inzet van vrouwen in de kunstwereld (zowel artiesten als mecenassen) en in de samenleving (mode en vrije tijd, bevraging van de moederrol, op de barricaden voor gelijke rechten,... ). De getoonde werken zijn, op een uitzondering na, allemaal werken van Nederlandse kunstenaars zoals Charley Toorop, Marlene Dumas, Jan Sluijters, Iris Kensmil, Lou Loeber, Isaac Israel, enz.
Het mooie ruime museum in Laren toont een mooi verhaal dat zich -vanuit hun eigen collectie en geschiedenis - concentreert op de evoluties binnen de Nederlandse samenleving. Zo konden de vrouwen in België voor het eerst naar de
stembus in 1949 terwijl de Nederlandse reeds in 1919 mochten stemmen. Tijdens het bezoek aan de expo dacht ik ook vaak aan de tentoonstelling die in de Villa Empain liep (maart-september 2022) 'Portrait of a Lady' rond de beeldvorming van de vrouw in de kunsten doorheen de eeuwen. In Brussel zag ik een meer universeel verhaal over de eeuwen heen terwijl in Laren ik voor alles een Nederlands verhaal zag over de laatste anderhalve eeuw. Beide uitgangspunten hebben tot een eigen mooi aanbod geleid. (over de expo in Villa Empain: zie deze blog 1 juli en volgende).
stembus in 1949 terwijl de Nederlandse reeds in 1919 mochten stemmen. Tijdens het bezoek aan de expo dacht ik ook vaak aan de tentoonstelling die in de Villa Empain liep (maart-september 2022) 'Portrait of a Lady' rond de beeldvorming van de vrouw in de kunsten doorheen de eeuwen. In Brussel zag ik een meer universeel verhaal over de eeuwen heen terwijl in Laren ik voor alles een Nederlands verhaal zag over de laatste anderhalve eeuw. Beide uitgangspunten hebben tot een eigen mooi aanbod geleid. (over de expo in Villa Empain: zie deze blog 1 juli en volgende).
(eigen foto - zaalzicht expo De Nieuwe Vrouw) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten