![]() |
(illustratie gevonden op internet) |
Ik vind het tegelijk goed dat in deze drie films telkens een andere soort dichter figureert. De publieke en politieke figuur van Neruda tegenover de onconventionele zoekende Dickinson en de doordeweekse buschauffeur die genoeg heeft aan zijn leven in Paterson.
De drie films hebben ook elk een heel eigen filmverhaal en beeldtaal. Het verhaal van de Chileense politicus Neruda, wiens gedichten door vele landgenoten worden geciteerd wordt en die moet vluchten uit zijn land, wordt tot een soort road movie vol verbeelding, humor, surrealisme, knipogend naar de film noir enz. De twee andere films krijgen dan weer in de besprekingen het predicaat 'poëtisch' toegedicht. Beiden zijn traag, vol aandacht voor details en dagdagelijkse gebeurtenissen zoals maaltijden, sociale contacten(theekransje bij Dickinson, cafébezoek bij Paterson) en wandelingen. Terwijl Dickinson van bij de openingsscène in haar tijd geportretteerd wordt als een zelfbewuste vrouw, is Paterson een 'brave' werkende jongeman anno 2016.
Drie films die elk op hun manier alle aandacht waard zijn: om van te genieten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten