zaterdag 6 januari 2018

Na: Christian Boltanski - slot-

De indrukwekkende tentoonstelling met nieuwe site-specifieke installaties naast ouder werk van Christian Boltanski in de Oude Kerk Amsterdam heeft de veelzeggende titel meegekregen: Na. (nog tot 29 april 2018)

In een gesprek met de curator van de tentoonstelling Jacqueline Grandjean zegt de artiest over zijn opzet van deze tentoonstelling wat volgt. Hij had in 1987 deze plek al eens bezocht. " Ik vond de Oude Kerk zeer mooi, maar ook erg leeg. Dat is wat ik me herinner aan deze plek, de leegte. Toen ik in 2016  terugkwam, wilde ik een oplossing vinden... omdat ik sinds kort veel nadenk over doodgaan. Het feit dat de Oude Kerk een begraafplaats is, is heel interessant voor mij op dit moment. (...) Wat ik tot stand wil brengen is een ervaring."  Daartoe ontwikkelde hij een soort ongelijkmatig landschap van tombes van verschillende hoogten. De tombes bepalen je uitzicht en beletten dat je de ruimte in één blik kan overzien. Deze tombes zijn verspreide kubussen in donker plastic met daarbinnen een ventilator die zorgt dat de plastic beweegt. Deze site-specifieke installatie kreeg als titel mee: Les Appareils.


(eigen foto's 16 december 2017)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten