Waar het Haus der Kunst ontworpen was om de nazi-ideeën rond onder andere de suprematie van het Arische ras mee te verspreiden, zag ik nu dat de tentoongestelde Walther Collection vaak inzoomt op Afrikaanse kunstenaars die tonen hoe zij hun continent zien en ervaren.
Zo is er bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse fotograaf Pieter Hugo (1976) met onder anderen dit drieluik over Abogbloshie Market nabij de stad Accra in Ghana. We zien een van de grootste "recyclage-terreinen" ter wereld waar mensen in miserabele omstandigheden in de Westerse digitale afval zoeken naar herbruikbare elementen.
Ook was er de reeks te zien van de Kameroenese fotograaf Samuel Fosso (1962) die een reeks zelfportretten maakte in zijn studio waarbij hij een pose en kledij aannam van 'iconische' personen die voortrekkers waren in de vorige eeuw voor de emancipatie van het Afrikaanse continent en het zwarte denken (Muhammed Ali, Angela Davies, Lumumba, Nelson Mandela, Hailé Sailassié, e.a.). Deze reeks gaf hij als titel mee: African Spirits.
Dit soort tentoonstellingen geven het 'besmette' gebouw een nieuwe bezieling waarmee de inhoud als het ware weerwoord biedt aan de taal van de architectuur. Best spannend, zeker in de stad waar de wieg stond van het nazisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten