De meest prominente kunstenaar in het Lenbachhaus die verbonden was aan de uitgave van de almanak Der blaue Reiter (1912) is de schilder en theoreticus Wassily Kandinsky. Hij is er vooral vertegenwoordigd met werken van voor WO I. Het zijn kleurige werken op glas of op doek en meestal figuratief. Hier en daar is er al een abstracter werk te zien, maar de grote meerderheid zijn figuratief en in die zin 'gemakkelijk' te lezen.
Er is in één ruimte een expliciete band tussen de picturale vernieuwer Kandinsky en de muzikale vernieuwer Arnold Schönberg. Ritme en (klank)kleur moeten voor Kandinsky uiting geven aan de onzichtbare, spirituele zijde van de natuur en het leven, zoals hij uitvoerig beschrijft in zijn werkje uit 1910 Uber das Geistige in der Kunst (in vertaling : Het geestelijke in de kunst). Terwijl je kijkt naar Kandinsky ['Impression III (Konzert)] kan je via een koptelefoon luisteren naar een concert van Schönberg (twee maal 1911).
Bij Kandinsky kan je nog groepjes mensen herkennen, maar zijn neiging naar abstractie is onmiskenbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten