Na deze bijzondere 15e editie van Documenta ben ik heel benieuwd welke lijnen het organisatiebureau zal uitzetten voor de volgende editie én wie ze als curator zullen aanspreken. Deze editie is een uiterst actuele editie met thema's als identiteit, klimaat, emancipatie van minderheden zoals zwarte mensen in niet-Afrikaanse landen en vrouwen en lbgt+, dekolonisatie in gedachten én in economisch-politiek opzicht...
Ze toonde ook hoe het begrip 'kunst' een veelkleurige en veelvormige invulling krijgt afhankelijk van zovele verschillende factoren. En ze toonde dat kunst niet alleen een kwestie is van individuen met een talent.
Wat moet en kan Documenta 16 dan worden? Welke keuzes zullen worden gemaakt? Tijdens deze Documenta 15 bezocht ik in de Neue Galerie de mooie overzichtstentoonstelling over de voorbije Documenta-edities en over het artistieke oeuvre van Arnold Bode.
De oorspronkelijke ambitie van Arnold Bode (1900-1977) was vooral de kunst tonen die door de nazi's als Entartete Kunst was verboden. Vandaar verschoof de ambitie naar het tonen van een stand van zaken van de hedendaagse kunsten, eerst vooral vanuit de 'Westerse' kunstscene, maar later kwam de hele wereld in het vizier. Bij het geschiedenisoverzicht over Documenta werd de editie gecureerd door Jan Hoet (IX in 1992) bijzonder genoemd omdat hij de focus verlegde van de ambitie om vooral een overzicht te bieden naar het verhaal dat kunst wil brengen om bezoekers te raken. Het accent kwam meer op het subjectieve tegenover daarvoor het vooral lag op een meer objectieve benadering.
De expo over de schilder Arnold Bode was ook een boeiende ontdekking van iemand die gevoelig was voor alle kunsttendensen van zijn tijd. Zo zijn er werken te zien die gaan van heel realistisch en academisch via expressionistisch werken tot abstracte doeken.
Hoe zal Documenta zichzelf heruitvinden in een volgende editie? Benieuwd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten