(eigen foto Szu-Han Lin : Not Leave but Remain) |
Eén kunstwerk was wel een heel bijzondere getuigenis van exodus, op uittocht zijn. De Taiwanese artieste Szu-Han Lin woonde in de loop der jaren op wel 40 verschillende plekken.
Ze probeert deze plekken als het ware vast te houden door via frottage met houtskool muren, vloeren of plafonds op papier over te trekken. Denk maar hoe wij als kinderen muntstukjes met potlood of stift op papier probeerden door te drukken. Met al deze papieren afdrukken maakte ze een berg en gaf deze installatie de titel mee: Not Leave but Remain (niet verlaten maar blijven).
Enkele dagen nadat ik dat zag las ik een vers van Marc Tritsmans (1959) die met woorden vroegere woonsten probeert te houden. In een cyclus van zeven gedichten met als titel "Berichten uit het achterland" begint elk gedicht met "Zo is men soms alleen in huis;"
Hier het derde vers uit deze cyclus in de vorm van een sonnet.
BERICHTEN UIT HET ACHTERLAND
Zo is men soms alleen in huis en denkt
aan de eerdere huizen die men achterliet.
En waarin altijd wel een stuk van de ziel
bleef haperen. Waarvan het grondplan
zich haarscherp in het hoofd ontvouwt.
Men wandelt er zonder aarzeling kamers
in en uit. Opent laden waarin verborgen
schatten onaangeroerd zijn blijven liggen.
En als handpoppen die nog steeds door
je onzichtbare hand kunnen worden bediend
laat je wie je niet kan missen opnieuw
tot leven komen. Kijk hen bezig met wat
ze daar eindeloos en vanzelfsprekend samen
deden. Zo goed toch om hen weer te zien.
(Uit : Het Liegend Konijn, 2023/1, blz. 188)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten