vrijdag 5 maart 2021

Lenteschoonmaak?

 Met 1 maart is de meteorologische lente begonnen en velen worden dan door het schoonmaakvirus geïnfecteerd. Voor al dezen én voor al wie huivert bij (te) grote schoonmaakijver een boodschap.
Bij de kleine uitgeverij P (Leuven) verscheen in 2016 een precieuze bundel onder de titel "Aangeraakt" met op de rechterbladzijde schilderijen van Jef Blancke, die telkens een of twee mensen verbeelden en op de linkerzijde woorden van Joke van Leeuwen die voortborduren op het schilderij. Het zijn kleine verhaaltjes of mijmeringen die aanzetten om anders te kijken.
(foto kaft)


Bij het schilderij van een vrouw die met een emmer en een doek in de weer is schreef Joke van Leeuwen onderstaande overpeinzing. 
Voor mij is deze heel troostend en in deze ongewone tijden ook waardevol.  Ze heeft het over geluk...

Als ik niet deed wat ik doe zou alles vervuilen en onleefbaar worden. Dat zeg ik soms tegen mezelf als ik op een trapje balanceer.
Properheid blijft niet, net als geluk. Je weet hoe het is als het er is, voor zo lang het duurt. En je kunt het een handje helpen, door je hart wat op te poetsen, je lever aan te vegen, je hersenen uit de kreukels te trekken.
(Uit : Aangeraakt, uitg. P, 2016, blz.8).

Ik wens dat veel veel mensen hun hart wat zouden oppoetsen en hun hersenen uit de kreukels trekken en dat we allen meer zouden leven vanuit het besef dat geluk geen blijvende toestand is waarop we recht zouden hebben en die ons zonder moeite wordt in de schoot geworpen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten