Dans die versteent tot een sculptuur :
hoe doodser kan het nog?
En als die dansers dan nog eens skeletten zijn
die weggelopen lijken uit een schilderij van Ensor?
En als dat alles nog eens
wordt gepresenteerd met een grijze patina?
Dat toont ons Hans Op de Beeck met een stilstaande carrousel voor de Walburgakerk in het centrum van Brugge in het kader van de Triënnale Brugge 2021.
Zijn werk gaf hij als titel mee: Danse Macabre. Uitdrukkelijk knipoogt de kunstenaar naar de vele skeletten die James Ensor schilderde en tekende.
(James Ensor : Geraamten in travestie, 1894 ©Het Nieuwsblad) |
(eigen foto 18/6/2021) |
Het is een mooie installatie/sculptuur maar toch miste ik iets, vond ik het iets te braaf en te Disneyachtig. Het miste mij iets wat zich vastzet in mijn geheugen en emoties oproept; het is mij iets te cerebraal.
Het thema van de dodendans werd natuurlijk ook muzikaal uitgewerkt door de eeuwen heen in liederen en dansen. In meer recente tijden kreeg het vorm op verschillende manieren en werd het van tijd tot tijd uitgewerkt tot een choreografie. Die 'levendige' dodendansen betrekken mij meer bij het thema dan de doodse draaimolen van Op de Beeck.
Ik wil je laten delen in twee uitvoeringen van 'moderne' dodendansen, een van goed 90 jaar terug (Kurt Jooss met 'De Groene Tafel -1932) en een van 10 jaar terug(Q61).
Het filmpje van 5'45" geeft een soort inleiding tot dat ballet en biedt een kort fragment, want het totale ballet (wat je ook op You Tube kan vinden) duurt ruim 37'30"".
Bij de meer recente 'dodendans' vond ik de bijkomende informatie bijzonder intrigerend ( cfr. https://dansmagazine.nl/reportage/danse-macabre-dansen-op-het-kerkhof). Choreografe Ann Van den Broek bracht in 2011 haar productie Q61. Dit was een dodendans die ook uitgevoerd werd op het kerkhof van Alkmaar. Maar deze dans op die locatie lokte veel reacties uit, zorgde voor een rechtszaak en dansers werden bedreigd. Blijkbaar mocht de draaimolen van het 'veilige' leven niet verstoord worden. Blijkbaar was de spiegel die de danser voorhielden té cru. Ze zetten dat jaar dan ook hun project stop. Later in de zomer van 2014 werden wel voorstellingen gebracht op Antwerpse begraafplaatsen onder de titel Q61 Cemetary (cfr. De Standaard 24 augustus 2014).
Hier een (promotie?)fragment uit de productie Q61.
En tot slot: in 2020 kwam de recentste film uit van François Ozon, die uitmondt in een ... jawel dans op een kerkhof.
De dodendans krijgen we niet dood.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten