vrijdag 16 oktober 2015

Woorden en beelden -8- foto

In Basel, januari laatst, was ik op de Munsterplatz geboeid door de bomen, mooi gelijnd met kronkelende takken, die dit centrale plein van de stad, een aparte uitstraling geven. Ik zocht een goed standpunt om een foto te maken die recht zou doen aan het ritme van die boomstammen en de wemeling van de takken.
Eenmaal het beeld bekeken op mijn PC ontdekte ik dat er net twee figuren in beeld waren. Iedereen van ons maakt het wel eens mee dat je jezelf focust op een gegeven, en dan ontdekt dat er 'ruis' in het beeld is mee vastgelegd.  Met allerlei programma's is het heden ten dage gemakkelijk deze 'ongewenste' figuren weg te wissen, zoals een Anderlecht-speler onlangs uit de tribune alle vrouwen omtoverde tot mannen. Maar neen, wat hoofdzaak is en detail, daar trekt het fototoestel zich niets van aan.

Marc Tritsmans verwoordt het treffend in zijn bundel "De stilte van de wereld na ons" in het gedicht met de passende titel :Foto (blz.86).

FOTO

Op één tweehonderdvijftigste seconde
is al hetgeen ik zie - wel duizend bomen,
miljarden grassprietjes, twee boerderijen,
een man op een fiets tegen de wind -
door de lens naar binnen geglipt. Geen

kracht die deze samenhang doorbreken
kon. Niemand maakt een onderscheid
tussen hoofdzaak en detail. Wat er is
hoort bij elkaar. Zo eenvoudig : elke
fractie tijd biedt plaats aan het heelal.

Zie hier een fractie januari-tijd en het heelal nabij de Munster in Basel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten