dinsdag 28 januari 2020

Boghossian Foundation Ekphrasis - ter afronding-

Nog tot 9 februari brengt de Boghossian Foundation in Brussel een tentoonstelling over het woord in de (hedendaagse) beeldende kunst. 
Ik vind het altijd boeiend en spannend te ontdekken hoe beeldende kunstenaars woorden en letters gebruiken om ons aan te spreken en ons te doen nadenken over het wondere, bijzondere van taal.
In het grote salon van de Villa Empain stond een lettersculptuur van de Barcelonese kunstenaar Jaume Plensa (°1977). Deze artiest had ik in een vorige vorige editie van het kunstenfestival aan zee "Beaufort" gezien in de ruïnes van de abdij Ter Duinen in Koksijde. Zoals toen viel het mij ook nu op hoe zijn letterbeelden fascineren en je als toeschouwer blijven uitnodigen om rond en rond het beeld te lopen en te zoeken naar betekenisvolle woorden tussen de verstrengelde letterreeksen.



En dan wil ik mijn voorstelling van de tentoonstelling Ekphrasis afsluiten met de West-Vlaamse artiest Jan Vercruysse (1948-2018) en zijn 'Muziekdoos'. Een beeld van de sublieme nietigheid van de mens...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten