De opstelling in het vernieuwde KMSKA doorbreekt nu en dan de thematisch-tijdsgebonden opstelling om een modern of hedendaags werk te plaatsen naast/in dialoog/in confrontatie met oudere kunstwerken. De thematische invalshoek laat gemakkelijk toe om over de verschillende stijlperiodes heen werken samen te plaatsen. Waar sommige musea dit heel systematisch doen zoals ik jaren geleden zag in het Kunstpalast Düsseldorf, is dit in Antwerpen heel beperkt en daardoor ontstaat er in mijn beleving geen echte dialoog.
De indrukwekkende sculptuur van Berlinde de Bruyckere "Schmerzenmann" staat confronterend tegenover het "Triptiek van de zeven sacramenten" van Rogier van der Weyden. En toch staat de Bruyckere er wat verloren bij, want de schilderijen hangen op ooghoogte en dan moet je als toeschouwer je kijklijn verleggen. Beide werken verdienen evenwel onze volle aandacht want beide vertellen een verhaal dat indringend onze menselijkheid bevraagt.
In de zaal met modernen zag ik dan wel de broers Jespers dicht bij elkaar. Oscar, de beeldhouwer, is er te zien met zijn sterk gestileerde beeld "De kapmantel" terwijl aan de muur iets verder zijn broer Floris te zien is met zijn schilderij "Suzanna en de grijsaards". Zoals ze artistiek elkaar nabij waren, zo zijn ze ook in het museum in elkaars omgeving. Mooi.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten