donderdag 30 november 2023

1 december wereld AIDS dag

 Hoeveel vooruitgang er ook geboekt is, tegen het HIV-virus bestaat na 40 jaar nog altijd geen vaccin. Bij corona ging het vlug en vlot, maar niet elk virus is blijkbaar even makkelijk te vangen.
Wereldwijd blijft HIV voor ellende zorgen, maar in West-Europa blijft het voornamelijk een zorg voor homo-mannen. Sigmund Freud wist het al: eros en thanatos(liefde en dood) zijn innig met elkaar verbonden, maar dat het zo rauw en scherp kan zijn, had hij wellicht niet vermoed.
(©Onze wereld en evolutie)


Op de wereld-aids-dag van morgen 1 december een vers van Bert Deben, geschreven voor een vriend van hem die al jaren seropositief is. 
Om alle HIV-positieve mensen te bemoedigen en alle mensen die (nog altijd) terugdeinzen bij het woord AIDS uit te nodigen om anders te kijken. 
En om ook stil te staan bij de duizenden zieken in landen waar hulp en medicatie moeilijk te krijgen zijn. 
In heel de wereld zouden momenteel ongeveer 38 miljoen mensen leven met hiv 
en in 2021 zijn er wereldwijd 650.000 mensen gestorven aan AIDS. 

IK BEN EEN KIKKER DIE GEKUST WIL WORDEN

Ik ben een kikker die gekust wil worden
maar niemand komt nog dichterbij
men weet dat ik iets giftig heb in mij
nochtans ben ik veel meer dan dat

Ik ben de liefde
diep in bloed gevangen
ik ben twee armen van verlangen zat
ik ben een donzen deken dat graag warmte geeft

een vuurrood laken van fluweel
ik wil de lust zijn die opnieuw herleeft
het zonlicht in verduisterd leven
en 's avonds ook de maneschijn

voor wie mij toch een kans wil geven,
voor wie ik toch nog prins mag zijn.





1 opmerking:

  1. Mooi dat je er aandacht aan geeft, het blijft nodig, ook al is er (vooral in het westen) zoveel verbeterd op dit vlak

    BeantwoordenVerwijderen