Zoals de laatste jaren gebruikelijk, is het kasteel van De Lovie in Poperinge ook deze zomer een locatie voor het kunstenfestival Watou.
Wie deze blog regelmatig volgt, weet dat ik geobsedeerd ben door reflecties. En in De Lovie waren er twee kunstwerken die hun zeggingskracht net halen uit het weerspiegelen van de omgeving.
De Nederlandse kunstenares Anne ten Ham (°1970) geeft de indrukwekkende inkomruimte van het kasteel nog meer grandeur door een waterspiegel te maken met erboven het woord 'overvloed' dat je enkel via de reflectie kan lezen (niet te zien op bijgevoegde foto). Het water wordt heel zachtjes bewogen, dan zie je een rimpeling langzaam verglijden en net als het wateroppervlak terug stil is, wordt een nieuwe impuls gegeven tot een nieuwe rimpel.
Het tweede kunstwerk dat speelt met reflecties bevindt zich in een kamer boven. Het is het werk "The form of the Mirror" van de Italiaanse Arte Povera kunstenaar Michelangelo Pistoletto(°1933). We zien een aantal onvolledige spiegels die op de grond staan. Waar ten Ham de monumentaliteit van de inkomhal toont én bevraagt, tonen de spiegels van Pistoletto het meest laag bij de grondse van de mens, zijn voeten en benen...
Los van de gedichten zijn beide werken op zich ook heel poëtisch
en ze prikkelen verbeelding én verstand van de toeschouwer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten