donderdag 15 augustus 2024

Antoine de Saint-Exupéry - woorden voor nu - 2 -

(Antoine de Saint-Exupéry ©Chemins de mémoire)

 De Franse piloot en schrijver Antoine de Saint-Exupéry stierf tachtig jaar geleden. Deze luchtvaart pionier die een van de eersten was om vanuit Europa naar Zuid-Amerika te vliegen of om luchtpost over de Sahara te vliegen tijdens nachtvluchten was ook een denker, die vanuit zijn levenservaringen zocht wat het betekent mens te zijn. 

Uit zijn boek van 1939 "Terre des hommes" dit citaat:
"Prévost heeft onder de puinhopen een sinaasappel ontdekt, en dit onverhoopte wonder delen we nu met elkaar. Ik ben geheel uit het lood geslagen; en hoe weinig is het toch voor mensen die eigenlijk twintig liter water nodig hebben? Ik rust naast het kampvuur en bekijk de oplichtende vrucht, en ik zeg bij mezelf: 'De mensen weten niet wat een sinaasappel is!'. En verder dacht ik : 'Wij zitten hier, ter dood veroordeeld, en toch bederft die zekerheid de genieting niet. Deze halve sinaasappel, die ik in mijn hand houd, is een van de grootste vruchten uit mijn leven.' Ik ga op mijn rug liggen, slurp mijn vrucht leeg en tel de meteoren. Voor een minuut ben ik oneindig gelukkig."

Uit "De kleine prins" (voor eerst gepubliceerd in 1943) is deze uitspraak heel gekend : "Enkel met het hart kan men goed zien. Het wezenlijke is onzichtbaar voor de ogen."  
Twee jaar daarvoor publiceerde hij een essay onder de titel : "Lettre à un otage" (brief aan een gegijzelde). Ook daar heeft hij het over het 'wezenlijke'.
"Het wezenlijke heeft meestal geen gewicht. Het wezenlijke is hier, zo lijkt het, niet meer dan een glimlach geweest. Een glimlach is vaak het wezenlijke. Er wordt met een glimlach betaald. Men wordt beloond met een glimlach. Men wordt bezield door een glimlach. En de aard van een glimlach kan maken dat men eraan bezwijkt."

(alle citaten komen uit de citatenbundel : Antoine de Saint-Exupéry, Woorden als sterren, East-West Publications, Den Haag, 1989)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten