donderdag 23 mei 2024

Vallen en ...

 In vergelijking met vijf en twintig jaar geleden is in onze samenleving het samenleven van mensen veel gevarieerder geworden. Allerlei vormen van al dan niet samenlevende relaties worden beleefd. De uitdaging om een relatie te beleven lijkt me immens.
Meer dan ooit hoor je dan dat het een kwestie is van vallen en opstaan. 
Dichter Jan de Bas verwoordde het ook onder deze titel in een kort maar veelgelaagd en warm gedicht dat verscheen in Het Liegend Konijn (2023/2, blz. 25)

VALLEN EN OPSTAAN

Ik hoor iets vallen.
Je zegt: 'Dat was mijn liefde voor jou.'

Ik vraag: 'Raap het op.'
Je zegt: 'Ik kan het niet

langer vasthouden.
Heb mijn handen vol aan mezelf.'

Ik vraag: 'Zal ik jou dan vasthouden?'
Je zegt: 'Dat is lief van je.'

(still uit video 'Four Hands'
van Bill Viola - eigen foto)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten