Nog tot 25 mei kan je in Amsterdam naar de prikkelende tentoonstelling "Sex Jewish Positions" in het Joods Museum.
In een vorig bericht heb ik al aangegeven dat deze expo een veelzijdig beeld geeft van de verschillende visies over seksualiteit binnen de joodse (geloofs)gemeenschap.
De traditie wordt altijd opnieuw geïnterpreteerd. Jood zijn is een levenslang 'lernen', altijd weer teksten bestuderen om te vinden wat je best doet, ook op gebied van seksualiteit. Hedendaagse kunstenaars bevragen met hun eigen artistieke middelen de religieuze voorschriften. Soms leidt het tot bijzondere kunstwerken.
Elke religie heeft een eigen vorm van gebedssnoeren (paternosters bij rooms-katholieken; tasbih in de islam; tsjotki bij orthodoxe christenen; tefillin bij de joden). De tefillin sjel jad is een leren handgebedsriem met daaraan zwarte doosjes waarin een tekst uit de Thora zit.
Voor fotograaf Benyamin Reich (1976) krijgt het gebed een erotische lading bij onderstaande foto. De leren gebedsriem gewikkeld rond zijn arm trekt onze aandacht naar het naakte lichaam. De tefillin is een gebedssnoer maar roept ook associaties op aan lederen seksspeeltjes.
Voor de feministische kunstenares Susan Kaplow (1943) betekent een tekst uit het Joodse boek 'Leviticus' (18,22) een grote uitdaging. In dat Bijbelvers wordt mannelijke homoseksualiteit als een 'gruwel' omschreven. Als lesbische artieste maakte ze een reeks werken met als titel "Wrestling with Leviticus". Ze print de betreffende passage op grote bladen papier en wikkelt er zich in als in een lijkwade. Zo verbeeldt ze haar worsteling met deze 'dodelijke' phrase in de joodse wet.
Maar even verder in de tentoonstelling lezen we dan ook een quote uit circa 1200 van een rabbijn die weer een ander licht werpt op dit vers. Zo zie je hoe gevarieerd en veelzijdig dit onderwerp is gepresenteerd in deze ongewone tentoonstelling. Een expo die zinnen én denken prikkelt en de bezoeker voorbij alle vooroordelen trekt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten