woensdag 16 juli 2025

Een bijzondere tentoonstelling op een bijzondere plek over een bijzonder thema : h3h

 Nog tot en met 3 augustus kan je in Oosterhout (70 km boven Antwerpen) op een bijzondere locatie terecht voor een bijzondere tentoonstelling. In Oosterhout heb je wat genoemd wordt de heilige driehoek (h3h). Aan de rand van deze stad liggen op een steenworp van elkaar drie kloosters. Er is het Sint-Catharinadal bewoond door zusters Norbertinessen, de Onze Lieve Vrouwabdij bewoond door zusters Benedictinessen en de Sint-Paulusabdij, gesticht door Benedictijnen en nu bewoond door de Communauté du Chemin-Neuf.
Voor de vierde keer wordt daar een kunstbiënnale georganiseerd, dit keer met als thema : A Deeper Shade of Soul (een diepere zielskleur). Doorheen het kunstparcours worden de kloosters verbonden met de zinzoekende artiesten en zijn er her en der linken met actuele maatschappelijke thema's.
Twintig hedendaagse artiesten hebben daarvoor een kunstwerk gemaakt of uitgekozen. Zoals altijd bij zo'n thematentoonstellingen is het aanbod gevarieerd. Geluidsinstallaties, beeldhouwwerken, schilderijen en beeldende installaties zorgen voor een veelkleurig en veellagig geheel. Hier wil ik slechts een paar beelden presenteren als smaakmaker.  
Bij het binnenkomen ziet de toeschouwer op het gras een grote veelkleurige ster, sculptuur gemaakt door  de Braziliaanse artiest Marlon de Azambuja. Deze ster verbindt denkbeeldig hemel en aarde, materie en geest. De artiest licht zijn werk toe. 
Sterren hebben een belangrijke betekenis in religie, mystiek en astrologie. De ster, ontworpen voor h3h, kreeg als naam : Stella Maris (ster der zee), een eretitel van de heilige Maria. In de middeleeuwen werd Maria als Stella Maris symbolisch verbonden met de poolster als gids en houvast. Mensen hebben altijd hemellichamen gebruikt om zichzelf te oriënteren in de wereld, zowel geografisch als poëtisch-symbolisch. De Braziliaanse dichter Helena Kolody dichtte: Pintou estrelas no muro, e teve o céu ao alcance das malos (Hij schilderde sterren op de muur en had de hemel binnen handbereik).
(Marlon de Azambuja : Stella Maris - eigen foto)


In een gang naast de kloosterkerk van Sint-Catharinadal hangen een reeks tekeningen en gouaches van de Oostenrijkse Ceija Stojka (1933-2013), die als Romameisje drie concentratiekampen overleefde. Rond haar vijftigste begon ze haar trauma's te schilderen, soms in heel donkere tinten die vooral de verschrikkingen van haar kampervaringen uitbeelden, soms in heel kleurrijke beelden waarbij vaak een Mariakapelletje is afgebeeld omdat Stojka gelooft dat ze de kampen heeft overleefd mede dank zij de steun van haar geloof. De Roma-genocide krijgt door de situatie in Gaza een actuele, diepere kleur. 
(Ceija Stojka twee gouaches - eigen foto)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten