woensdag 14 december 2022

Gérard Garouste - Parijs - 3 -

 De grote tentoonstelling van de nu 76 jarige artiest Gérard Garouste biedt veel stof tot nadenken én tot genieten van zijn grote beheersing van het schildermétier en zijn creativiteit.
In 1998 realiseerde hij een heel bijzonder werk, geïnspireerd door het literaire werk van de Franse humanist François Rabelais (+1553) : "Gargantua en Pantagruel". Garouste beschildert de beide zijden van het grote doek en spant deze op een metalen cirkelvormige constructie. Voor de toeschouwer is het zo een verhaal zonder begin en einde, maar hij kan slechts één kant, de buitenkant, goed bekijken. Wat er op de binnenkant staat kan men slechts bekijken via een aantal kijkgaten. De toeschouwer wordt zich sterk bewust van zijn beperkte kijk op de zaken. Dat is dan ook de sterkte van dit werk "La Dive Bacbuc".
(Garouste : La Dive Bacbuc 1998
foto: Marc Deconinck)

 Zowel op de buitenzijde als op de binnenkanten zijn ook veel flarden tekst te lezen. Hoe tekst zich verhoudt tot beeld is niet zo duidelijk. 
(Garouste : La Dive Bacbuc 1998
detail buitenkant - foto : Marc Deconinck)


Als toeschouwer kom je ogen te kort en geraak je het noorden kwijt. Je kan je alleen maar overleveren aan deze bijzondere kijkervaring, die je wordt geboden héél centraal in het midden van expositie.
(Garouste : La Dive Bacbuc 1998
detail binnenzijde via kijkgat 
foto : Marc Deconinck)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten