Nog tot 27 februari 2023 kan je het indrukwekkende oeuvre van de Amerikaanse schilderes Joan Mitchell ontdekken in de Fondation Louis Vuitton in Parijs.
Joan Mitchell werkte vanaf 1948 bijna continu in Frankrijk, in de buurt van Parijs en in Vétheuil langs de Seine (waar Monet ook een korte tijd een atelier had). Ze schilderde veelal grote doeken, heel dikwijls tweeluiken of drie- en vierluiken. Het zijn abstracte werken maar de titels verwijzen vaak naar landschappen of naar werken van schilders die ze bewonderde. Dus is het niet zo onlogisch om te spreken van abstracte landschappen.
De Seine komt heel vaak terug in haar werken, als een rivier die door haar werk heen stroomt. Niet noodzakelijk blauw, want als de zon volop de rivier beschijnt kan hij wel een gouden of zilveren lint lijken. Zo zien we dit bvb. in een werk uit 1989, getiteld "The River" waar de gele kabbelingen van een zonovergoten rivier zich bewegen tussen het blauw-paars-groene van de begroeiing langs het water. Heel het werk (een van hare vele tweeluiken) vibreert van licht, van kleur en van leven.
In een kleiner werkje van 1977 zien we een landschap - zoals we die in de tentoonstelling vaak veel groter zien- in drie lagen boven elkaar, een echo als het ware van de drie niveaus waarop het landschap zich ontvouwde vanuit haar atelier in Vétheuil: de laagstromende Seine, de velden en daarboven de lucht en wolken.
De kleuren moeten het uitzeggen hoe de artieste haar wereld beleeft en er zich emotioneel toe verhoudt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten