zondag 8 september 2024

Negende biënnale van de schilderkunst - 2 -

 Zoals in het vorige bericht wil ik nog even stilstaan bij wat ik zag in museum mudel (museum van Deinze en de Leiestreek) waar het thema was "Master Painting". Er waren meerdere werken van schilders die al een ruimere bekendheid hebben zoals Pjeroo Roobjee, Kati Heck of leerlinges van Emile Claus (1849-1924)(dit jaar is er een Claus-jaar!) zoals Jenny Montigny, Anna De Weert, Marie Antoinette Marcotte en nog anderen.  Tussen die 'school van Claus' en de hedendaagse artiesten in is er ruim plaats gemaakt voor meerdere doeken van een auto-didact die in het kielzog van de woelige jaren 1960 werkte aan een eigenzinnig oeuvre met veel kritische doeken en strijdend voor meer seksuele vrijheid, nl. Dees De Bruyne (1940-1998). Deze schilder kon vooral goed tekenen en die virtuositeit speelt mee in zijn doeken.
(Dees De Bruyne : uit waardering voor Jeannot - eigen foto)


Ook wil ik nog even stilstaan bij de werken van de Antwerpse schilder Jan De Lauré (1978) die figuratief schildert. Heel uiteenlopende zaken vormen het voorwerp van zijn doeken en hij haalt zijn inspiratie vaak in de Amerikaanse cultuur. Intrigerend welke onderwerpen hij soms kiest voor zijn doeken. Vooral een groot veelluik vond ik fascinerend én goed geschilderd. De titel prikkelt al: the world you were born in no longer exist. Je ziet dan een reeks portretten, koppen van tienerjongens en - meisjes in zwart-witte tinten geschilderd. Hun gezichtsuitdrukking heeft veelal iets gemaakt, geforceerd. De stand van ogen en/of mond ogen soms wat vreemd, zonder dat ik goed de vinger kan leggen op wat er anders is. Ook benieuwd te zien hoe deze verder uitgroeit.
(Jan De Lauré : The world you were born in no longer exist  - eigen foto)

(Jan De Lauré : The world you were born in no longer exist
detail - eigen foto)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten