In Kortrijk is nog tot 6 oktober de triënnale te zien waarbij je via een parcours doorheen de historische binnenstad langs een aantal hedendaagse kunstwerken komt, sommige in open lucht, sommige binnen.
Bij een eerste bezoek viel het mij op dat de hedendaagse kunst die hier wordt getoond een 'activistische' strekking heeft. Er moet via kunst geageerd worden tegen ... en voor ...
De boodschap staat veelal voorop en dan is de kwaliteit van het gemaakte vaak van minder belang.
Dus, heel wat werken konden mij maar matig bekoren omdat hun activistische prekerigheid mij wat té nadrukkelijk is.
Soms echter slagen kunstenaars erin vorm en inhoud op een mooi niveau te verenigen, zoals ik zag in de Broeltorens met de video "Wonderland" van de Koerdische kunstenaar Erkan Özgen. In deze korte video (nauwelijks vier minuten) vertelt de doofgeboren Muhammed over zijn oorlogservaringen in Syrië en de vlucht met zijn familie. De trauma's voel je zo doorheen de gebaren en geluiden van deze 13-jarige jongen. De niet verzorgde innerlijke wonden van deze en vele andere vluchtelingen kunnen tot storend en gewelddadig probleemgedrag leiden, zoveel is duidelijk vanuit wat de laatste maanden gebeurde in bvb. Duitsland (Solingen-aanslag). Repressie en stigmatisering zal evenwel die wonden niet kunnen helen en genezen, maar integendeel de spiraal van onrecht en geweld alleen maar versterken. Het woordeloze verhaal van Muhammed zou dan ook bij elke discussie over vluchtelingen moeten getoond worden. Vluchtelingen zijn ook mensen, gekwetste mensen...
Nog in de Broeltorens toont de Belgisch-Marokkaanse kunstenaar Charif Benhelima een installatie waar het thema 'hoop ondanks ontheemding' getoond wordt via onder anderen een hele reeks geretoucheerde polaroidfoto's. De titel van zijn installatie is "Morning light" en dat morgenlicht komt ook terug in een tekst waarbij de artiest met Noord-Afrikaans bloed zelfs de Noord-Afrikaanse Augustinus citeert... Het ochtendlicht staat voor nieuw leven en een toekomst met (en niet tegen) anderen.
Deze werken naast nog andere blijven de moeite waard om deze triënnale te bezoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten