donderdag 5 september 2024

Negende biënnale van de schilderkunst -1-

(Thomas Decuypere
Axe of Hefaistos
eigen foto)
 Enkele dagen geleden bezocht ik de negende editie van de tweejaarlijkse tocht langs drie kunstmusea in de Leiestreek die samen hun schilderkunstfeest opzetten. Dit jaar géén overkoepelend thema, maar drie verschillende invalshoeken telkens vanuit het eigen DNA van de drie locaties. 

Mij kon het Raveelmuseum in Machelen minst bekoren. De vaste collectie met een nieuwe keuze van werken van Raveel zelf wél, maar het museum had enkele artiesten gevraagd naar werk dat in dialoog zou gaan met Raveel. Afgezien van enkele schetsen waren alle ingrepen niet picturaal. En de getoonde installaties waren soms wel leuk of intelligent maar dat was het dan ook voor mij.

In Deinze (mudel) was de expo opgehangen aan het thema "master painting" (waarom in het Engels?). Veel jonge schilders toonden recent voornamelijk figuratief werk. Schilderkunstig héél knappe werken, vaak hyperrealistisch. In de afbeelding een samengaan van thema's van vroegere 'meesters' met eigentijdse aspecten uit games, social media, muziekclips, reclamespotjes etc. Ze creëren zo een surrealistische sfeer en humor. Enkele edities geleden zag ik al iets dergelijks met doeken van Kristof Van Heeschvelde, die met een losse toets en veel zwier heden met verleden laat dialogeren. De schilders die ik nu zag vond ik wel te maniëristisch en té ernstig.
Verdienstelijk zeker en vast, maar mij konden ze enkel even bekoren zonder dat er veel bleef plakken. Benieuwd hoe ze zullen evolueren...
(Dittmar Viane : An Angels' Nest - eigen foto)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten