zaterdag 29 maart 2025

Zwarte kunstenaars tonen zichzelf - 3 -

 De tentoonstelling "When We See Us", in Bozar Brussel te zien tot 10 augustus, toont zwarte kunstenaars uit de voorbije honderd jaar. Naast de nieuwe namen om te ontdekken en de soms bijzondere technieken die gebruikt worden is er nog een reden om deze expo te bezoeken: de niet-problematiserende insteek. De essentie van deze tentoonstelling is een genuanceerd verhaal van het zwarte leven met een bijzondere focus op het feest, de triomf en de sensualiteit. We krijgen een kleurrijke reeks van schilderijen te zien die een mens gelukkig maken. Nu eens niet de schijnwerpers op de problemen en de armoede en de uitbuiting, maar op de veerkracht, de levenslust en de fierheid. Hieronder drie voorbeelden.
Er is een portret van de uit Zimbabwe afkomstige maar nu wonende in Groot-Brittannië, Kudzanal-Violet Hwami (1993) met als titel An Evening in Mazowe (2019). De waardigheid en het genieten van de avondlijke rust straalt zo op de toeschouwer af. Je wordt er zelf rustig bij.
(foto : Marc Deconinck)


Feest, dat spat van het schilderij van Nestor Vuza Ntoko (1954). Deze Congolese schilder moest onder president Mobutu het land verlaten en verbleef toen in ballingschap in Luik. In het onderstaande werk zie je een concert met muziekbandje op een podium en dansende mensen ervoor. De titel zegt dat ze de kwasa-kwasa dansen, een dans in Kinshasa ontstaan in de jaren 1980, gekenmerkt door cirkelvormige heupbewegingen. 
(eigen foto)


Sensualiteit en rust straalt dan weer uit het schilderij van de Nigeriaanse artiest Olusegun Adejumo (1965). Ovie's Repose uit 2012 is een kleurrijk, suggestief en sprankelend werk van een rustend iemand, alsof die net zware inspanningen heeft gedaan. 

(foto : Marc Deconinck)



Hier wil ik ook nog vermelden dat het bezoek aan de tentoonstelling wordt begeleid door een soundscape, die de verschillende thema's passend auditief versterken. Op sommige momenten wil je zomaar mee heupwiegen op de muziek terwijl je naar schilderijen van dansende mensen kijkt. Ook zo wordt het 'Black Joy'-gevoel versterkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten