woensdag 3 juli 2024

Zelfportret

 Een van de grootste uitdagingen voor elke mens 
is om met zichzelf te leren leven, 
om zijn eigen beperkingen en mogelijkheden 
naar waarde te schatten. 
De zoektocht naar zichzelf levert in de kunstgeschiedenis 
een massa zelfportretten op 
(geschilderd, getekend, gebeeldhouwd, geschreven). 
Deze portretten intrigeren ons altijd opnieuw, 
wellicht ook juist omdat ze ons 
een spiegel voorhouden over onze eigen zoektocht.
De oudere dichter Roger De Neef (1941) publiceerde 
in het tijdschrift Het Liegend Konijn (2023/2, blz. 167) 
een tweedelig gedicht onder de titel 'Zelfportret'. 
Hierbij het tweede deel.

ZELFPORTRET
(Rembrandt : Zelfportret
-in laatste levensjaar-
©Mauritshuis)


2

Ik beheerde
de twee helften van mezelf
met frisse hardheid
en heb daar vrede mee

Ik leerde het me af
die manieren van spreken
van verloren leggen en ontkennen

Ook de manier van kijken
naar bloemen van geluid
de vaststelling om wat ik zag
met zorg te vergeten

Ik haalde me leeg
met het omlijnde lichaam van stilte
in de dooi van licht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten