maandag 18 november 2024

Wij kennen de adresjes van de 'locals'

 Wij kennen de adresjes waar de 'locals' gaan eten. Je ziet er geen toeristen. Wie heeft dit nog niet gehoord of zelf eens gezegd naar aanleiding van een voorbije reis.
Toerisme is zodanig big business geworden dat het lastig wordt om je tegenover collega's of buren of familieleden te kunnen profileren als 'goede' meerwaardezoekende vakantieganger. De Nederlandse schrijver Ilja Leonard Pfeijffer schreef er een vuistdikke roman rond (Grand Hotel Europa) maar zijn landgenoot dichter Fred Papenhove rekent af met de toeristische marketingtaal in twaalf lijnen.

DAGJESVOLK

in de lucht een vluchtende vogelgroep
onze stad ligt er schitterend bij we houden
van citymarketing & toerisme kiezen voor
een plek waar style fashion lifestyle beauty &
food samenkomen met een bijzondere twist
zoals advocadotoast met gepocheerde eitjes en
radijsjes als ontbijt gezinnen dagjesmensen
gepensioneerde stellen met e-bikes en eigen
krentenbollen zijn natuurzijdank steeds meer
passé in het straatbeeld dagjesvolk kun je naar
ons idee als consumenten vergelijken met 't krijgen
van acute diarree terwijl we een witte broek dragen
(uit: Het liegend konijn, 2024/2, blz. 172)

(New York financial district - eigen foto oktober 2016)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten