Tegenwoordig wordt Johan Sebastian Bach veelal geassocieerd met 'ernstige' muziek voor lutherse kerkdiensten, maar hij verwerkte in zijn oeuvre vele barokke dansen, zoals de sarabande.
Een van de bekendste werken van Bach zijn de Goldbergvariaties (BWV 988) die bestaan uit dertig veranderingen van eenzelfde basismelodie, een aria die muzikaal een sarabande is. De dichter Guido de Bruyn publiceerde bij uitgeverij P in 2017 een bundel helemaal opgebouwd rond dit muziekwerk van Bach. Daaruit bloemleesde René Smeets in 2020 gedicht 8 voor de bundel Was alles maar Bach.
Dit vers toont de speelse, dansende Bach, een mooi tegenwicht tegenover de vaak al te eenzijdige en 'zware' vooroordelen over de strenge Bach.
Om in de stemming te komen kan je luisteren naar de inleidende aria van de Goldbergvariaties, de sarabande die dertig keer zal gevarieerd worden, gespeeld op piano door Angela Hewitt.
En nu een van de verzen van Guido de Bruyn als een talige variatie op het thema van Bach...
GOLDBERGVARIATIES - VIII
Een sarabande is een dans
zoals bekend
Een trage dans
ten tijde van Bach
Een ingetogen dans
een sarabandedans
Een naar binnen gekeerde dans
bij Bach althans
Een dans als een trap die naar beneden leidt
en halverwege
weer naar boven leidt, even ingetogen, naar binnen gekeerd
als naar beneden
Een spiegeldans
zoals bekend
Een trage, ingetogen, naar binnen gekeerde
sarabandedans
Een dans op een cadans
van dood en leven
Bij Bach althans
halverwege
(uit :Was alles maar Bach, Zesenveertig gedichten over Johann Sebastian, bijeengebracht door René Smeets, uitgeverij P, Leuven, 2020, blz. 57)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten