maandag 26 april 2021

Ridder Raveel

 Tot aan het feest van de nationale feestdag van België op 21 juli kan je nog een mooie tentoonstelling bezoeken in BOZAR (Brussel) met werken van Roger Henri Kamiel Ridder Raveel, die op 15 juli honderd jaar geleden werd geboren.
Als iemand die gemiddeld één maal per jaar het Raveelmuseum bezoekt in Machelen-aan-de-Leie ben ik wel wat vertrouwd met zijn werk. Dus stapte ik met een gerust gemoed BOZAR binnen voor een eens andere opstelling van vertrouwd werk. Ja, het meeste werk had ik al wel gezien, maar toch werd het een boeiende diepere kennismaking met het werk van deze bijzondere geridderde artiest. De thematische opstelling en de duiding van evoluties in zijn werk na contact met andere artiesten en stromingen zorgde voor een verrijkende kijkervaring. Ook al was Roger Raveel heel zelfbewust en eigenzinnig, toch bleef hij ook een grote humaniteit en eenvoud met zich meedragen. Deze expositie heb ik ervaren als een onderdompeling in een bad van eenvoud, humaniteit en speelsheid,  als een feest ook vol visuele poëzie en kleur.  Net wat we in deze dagen zo goed kunnen gebruiken om onszelf her uit te vinden als maatschappij en mede-mens.
Hier enkele zaalzichten... van tijdens mijn bezoek op 23 april laatst.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten