dinsdag 22 augustus 2023

Pinakothek der Moderne - Mix & Match

(eigen foto)
De grote musea zoeken in de laatste jaren om hun collectie telkens op een 'nieuwe' manier te presenteren. Niet (meer of louter) chronologisch of per stijlperiode sculpturen en schilderijen tonen, maar thematisch of andersgewijs. Zo ook de Pinakothek der Moderne in München. Hun rijke collectie met sculpturen, schilderijen en installaties over de gehele 20ste eeuw tot op vandaag  werd herschikt rond bepaalde thema's; nu eens meer inhoudelijk (vb. het naakt, de stedelijke omgeving, geweld en conflict,...) dan meer vormelijk (vb. kleurcontrast, figuratief en abstract, ...). Deze vernieuwde opstelling kreeg de naam mee "Mix & Match".
In bijgaande foto zie je dank zij de reflecties drie van de vier werken die in de "Mix&Match-ruimte" hingen met als titel: Kämpfende Formen" (vormen die met elkaar vechten).
In een glazen box staat een werk dat ik niet onmiddellijk associeerde met Joseph Beuys. Een rode roos in een vaasje. Dit werk kreeg van Beuys de titel mee: Rose für direkte Demokratie en is van 1973. Aan de muur er vlak bij hangt een schilderij van Ernst Ludwig Kirchner uit 1914 : Tanzschule. Meer aan de ingang van de ruimte hoog aan de muur hangt een neoninstallatie uit 2012 met de tekst "I Can't Believe How Much I Loved You", van de Britse nog levende artieste Tracey Emin.
Verschillende vormtalen maar allen met een min of meer maatschappijkritische boodschap. 
Zo'n herinrichtingen van een museum zijn soms geslaagd maar soms zijn de relaties tussen werken er wat bijgesleurd.  Of ligt het aan mij dat ik niet soepel genoeg ben om de nieuwe verbanden te smaken???

De opstelling in de Pinakothek der Moderne leek mij soms ver gezocht, maar dank zij de veelzijdigheid en rijkdom van hun collectie zag ik toch héél veel moois. En daarom ga ik altijd weer naar musea. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten