woensdag 7 februari 2018

Het vlot in Oostende

(afbeelding van Web Art Gallery)
Op 3 februari bezocht ik de tentoonstelling "Het vlot. Kunst is (niet) eenzaam" in Oostende. De vluchtelingenproblematiek was alom tegenwoordig, wat niet abnormaal is in deze tijden waarin nog wekelijks bericht wordt over bootvluchtelingen en bij een thema dat zich heeft geïnspireerd op het bekende werk van Géricault, "Het vlot van Medusa".

(still uit video van Adrian Paci
Centgro di Permanenza Temporanea
te zien in kelder st.jozefskerk)
Wat mij bijzonder trof waren enkele werken in de kelders onder de Sint-Jozefskerk. Er waren daar enkele sterke videowerken te zien én de bijzondere locatie zorgde voor een extra dimensie. Want op dit moment probeert men de 'Gutmenschen' die opkomen voor een menswaardige opvang van vluchtelingen te criminaliseren. Wie vluchteling is én wie deze vluchteling een bed aanbiedt voor een nacht worden beiden behandeld als criminelen. Vluchten weg van oorlog en vervolging en een beter leven opzoeken is een misdaad aan het worden én een hart tonen voor mensen die alles op het spel hebben gezet voor een menswaardiger leven wordt ook meer en meer bestempeld als misdadig. Vluchtelingen én wie hen wil nabij zijn worden meer en meer verplicht in deze omstandigheden om ondergronds te gaan. De kelders van de St.Jozefskerk zijn op een schrijnende manier uitbeelding van deze onfrisse maatschappelijke evolutie. Dat alleen al maakte deze expositie voor mij tot een 'must-see', tot een baken en (vraag/uitroep)teken voor onze bange Vlaamse samenleving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten