zaterdag 19 maart 2022

Städel Museum Frankfurt am Main

 Sedert jaar en dag is de Duitse stad Frankfurt am Main bekend als "Messe"-stad of stad met vele internationale beurzen, waaronder de jaarlijkse Frankfurter Buchmesse (in oktober). Maar ik was al een hele tijd geboeid door de vele bruiklenen vanuit Frankfurt bij grote internationale tentoonstellingen. Dat heb ik voor het eerst ontdekt bij de expo "Anonieme Vlaamse Primitieven", in het Brugse Groeningemuseum in de zomer van 1969. En later zag ik de naam "Städelmuseum Frankfurt" regelmatig opduiken. Dus droomde ik dan: welk een schatkamer moet dat museum zijn...
Nu midden maart heb ik dat gigantische museum mogen verkennen. Een grote schatkamer inderdaad met beeldende werk (vooral schilderijen en grafiek) van pakweg 1350 tot nu. Naast de boeiende tijdelijke tentoonstelling  'Renoir Rococo Revival' was het rondstruinen tussen de oude meester, de moderne tijden en hedendaagse artiesten met telkens weer goede werken, topwerken vaak.
Hier een overzicht van enkele zalen van dat in de Lage Landen veel te weinig gekend museum, op slechts 3u sporen van Brussel.

(een zaal in de vleugel 'modernen' met vooraan een
van de weinige sculpturen, dan nog wel van
Constantin Meunier)

(een zaalzicht in de vleugel 'oude meesters'
met vooraan rechts Raffaël en zijn portret
van paus Julius II)

(een zaal in afdeling hedendaagse kunst
met op de achtermuur een zelfportret
van Maria Lassnig)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten