woensdag 21 september 2022

Biënnale van de schilderkunst 8ste editie -4-

 Ik blijf nog even in het mudel in Deinze want naast Jos Verdegem was ik ook bijzonder geboeid én geraakt door het werk van een tot nu toe totaal onbekende Poolse kunstenaar, Marcin Dudek (°1979). Na een woelige jeugd tussen voetbalhooligans ontdekt hij zijn weg naar en in de beeldende kunst. Hij woont en werkt sedert 2011 in Brussel. 
De werken die in het mudel te zien zijn tonen heftige kleuren en geven van ver de indruk in enkele krachtige vegen te zijn opgezet. Alle werken hebben ook eenzelfde titel : passage. Een doortocht van ? naar ?, niets blijvend? Of getuigen ze van de passage van de artiest doorheen moeilijke tijden of gebeurtenissen? Of willen ze tonen hoe onze tijd een tijd van passage en doortocht is?  Hoe dan ook, mij grepen ze heel sterk aan. 
(Marcin Dudek : Passage - eigen foto)
De werken begon ik van dichterbij te bekijken en mijn verbazing was groot hoe minutieus, doordacht en geduldig zo'n werk van 200 x 155 cm. is opgebouwd. Dan steeg mijn verwondering en ontzag voor deze wel bijzondere artiest. Hij verdient zijn plaats ten volle in deze mudel-biënnale over eyeopeners en gamechangers.
(Marcin Dudek : Passage detail - eigen foto)



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten