zondag 18 december 2022

Gérard Garouste - Parijs - 4 -

 Het Centre Pompidou in Parijs toont een ruim overzicht van het artistieke werk van de Franse schilder en beeldhouwer Gérard Garouste (°1946). 
De schilder ziet zichzelf én elke mens als een meerlagig wezen dat op meerdere manieren kan 'gelezen' worden. De menselijke figuren die hij schildert of boetseert zijn dan ook uitdrukking van de veelzijdigheid van de mens. Lichamen, ledematen, gezichten kronkelen en draaien zich langs heel verschillende kanten. Het kan louter fysiek niet maar toch voel je als toeschouwer dat deze voorstellingswijze haar eigen waarheid heeft.
Zo bijvoorbeeld in het doek "Le Berger" waar hij een herder verbeeldt die bezaaid is met ogen terwijl hij muziek speelt. Het is niet zo duidelijk waarheen hij stapt, maar hij wordt als het ware bijeengehouden door een rode doek. De vele ogen suggereren mooi hoe een herder ook als het ware ogen op zijn rug moet hebben om de hem toevertrouwde kudde te hoeden.
(Garouste : Le Berger 1998
eigen foto)



In datzelfde jaar 1998 werkt Garouste aan meerdere doeken rond het thema van Don Quichotte. De moeilijk te vatten figuur van de dolende ridder toont ons verschillende facetten van ons menszijn. Garouste maakt er een gemaskerde figuur van die staand-zwevend-balancerend op een ezel zijn ware gezicht toont met triomfantelijk boven zijn hoofd zijn grimmig masker. De kronkelende figuren en kledingstukken zijn bijna letters die alluderen op het ontdekken van wat achter het masker schuil gaat door de verhalen te lezen van Cervantes. 
(Garouste : Le Masque 1998 - eigen foto)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten