dinsdag 25 juli 2023

Internetten

 Wanneer je dit bericht leest, betekent dit dat je verbonden bent met het internet, het wereldwijde web. Eind jaren 90 van vorige eeuw werd dit net uitgerold en kwam de wereld als maar meer -letterlijk- binnen handbereik. Voor kinderen en tieners is het een evidentie geworden. Maar zelfs jonge dichters verwonderen zich over dit dagelijkse www-gebeuren waar de overgrote meerderheid van onze Westerse samenleving aan deelneemt. De in Zuid-Korea geboren Twan Vet schrijft meer in het bijzonder over de dating-apps en -sites die hij als twintiger wel goed zal kennen(°1998).

TINDERTIJD
(©DutchCowboys)


Naar Rome reizen, de Taj Mahal bekijken,
de Himalaya of de Kaukasus bestijgen -

hoe de tandeloze wereld in mijn handen lag,
hoe ik weerloos op een uitgezeten bankstel zat,

hoe een scherm de uren van mijn netvlies at.
God is niet dood maar een mobiele telefoon,

pixels zijn de scheppers van de grootste dromen
en we buigen, bidden tot het grootse, gulle internet.

Zo zocht ik, laf en lui, naar liefde op een datingsapp:
al dat vlees dat vluchtig door mijn vingers gleed,

mijn scherm uitdreef en ik die roemloos achterbleef -
ik klikte mijn verlangens weg en wist:

de liefde is een duim die naar links of rechts beweegt.

(uit: Het Liegend Konijn, 2022/1, blz. 247)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten