vrijdag 13 maart 2015

Mijn eigenzinnig woordenkraam

(september 2014 Oude Zomerstraat
Bruuge)
Taal is levend.  Er komen woorden bij en er verdwijnen woorden. Woorden krijgen soms een andere, een nieuwe of een tweede betekenis erbij.
Wat ik in de laatste maanden gehoord of gelezen heb aan nieuwe woorden en mooi vind.







de leukigheidsmaatschappij = onze huidige westerse maatschappij waar velen via Facebook op zoek zijn naar veel 'likes', 'vind ik leuks' bij elk nieuw bericht dat men post op het internet; dit woord heb ik gehoord in "Alleen Elvis blijft bestaan" (12/12/2014) uit de mond van Dirk De Wachter

gewonigheid = in zelfde programma gehoord sprekende over relaties,  ook een woord dus
van Dirk De Wachter. Ik vind dit woord heel veelzeggend omdat het  juist het routineuze, grijze gewone van een relatie benadrukt terwijl vele mensen vaak op zoek zijn naar 'kicks', naar 'ervaringen', naar 'nieuwe uitdagingen' ...

de holle uren = de uren midden in de nacht waar iemand die aan slapeloosheid lijdt, gewoonlijk wakker wordt. Bernard Dewulf benoemt deze uren als holle uren in zijn wekelijkse Si&La rubriek in De Standaard Magazine, ergens in het najaar 2014. Over deze holle uren schrijft hij nog : "Elke ervaren slapeloze weet hoe laat het dan is. Ik noem ze de holle uren. Dan slaat de rusteloosheid toe. Dan komen de demonen. Dan begint het woelen. Dan begint de vorige dag opnieuw, dan is het radeloos wachten op de bevrijdende ochtend." Herkenbaar, vind ik. Dank je, Bernard Dewulf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten