dinsdag 13 juni 2017

In memoriam matris -10-

Moeder, twee jaar geleden ben je overleden, over het lijden heengegaan, naar een overkant die ik niet kan zien, waarbij ik mij niets kan voorstellen.
(Mapplethorpe - foto van het internet gehaald)
Zo'n verjaardag roept herinneringen wakker en gemis.

Zoals in dit gedicht van Maria Vasalis ook wordt opgeroepen
(uit haar postume bundel "De oude kustlijn", Amsterdam, 2002, blz. 23).


'Probeer maar' - en'het zal wel overgaan':
dat zei je als ik je te hulp riep als ik iets
niet kon of me had pijngedaan.
Soms haalde je het door elkaar, dan lachte je
wanneer ik protesteerde.
Ik geloof dat dat het enige is wat ik ooit leerde:
dat ik proberen moet en weten 'dat het overgaat'.
Maar het was makkelijker toen je er nog was
en ik je zien kon en je stem kon horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten