zaterdag 20 januari 2018

Meten is weten: 5 pond

De Nederlandse dichter en bioloog Leo Vroman bleef als dichter heel actief tot aan zijn dood in 2014  op 99-jarige leeftijd. In een bundel van 2010 (toen was de dichter 94 jaar), maar gepubliceerd in 2011 ("Daar") is er een gedicht waarin de wetenschapper-dichter zich (nog altijd) dol toont op getallen.  Het gedicht is een feestelijk over elkaar heen tuimelen van cijfers en rekenkundige formules. Het relativeert tegelijk de sérieux én van de poëzie én van de wiskunde.

DE TAART
                                                                                              

'Je bent in de laatste 3 maanden'
zei de dokter, '5 pond afgevallen.'
Mijn overschot ging meteen aan de
slag (dol op getallen):
ik woog toen daar
120 en moest juist hoognodig
zogezien 2 pond overbodig
kwijt dus woog misschien
120 - 2 is 118 pond maar.
Verlies was 5 x 12 : 3 is 20 pond per jaar,
dus word ik 100 jaar oud
dan weeg ik 118 - (100-94) x 20 is min 2
een gewicht waarmee
men het niet lang volhoudt,
maar eet ik uiteraard
de hele verjaardagstaart
en kom dan zeg 5 pond aan
dan kan ik weer bestaan
als een baby van 5-
2 is 3 pond: een goed begin.

(uit bundel: Daar, blz. 19)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten