woensdag 3 april 2019

Woord en beeld: Käthe Kollwitz

Vele beeldende kunstenaars inspireren zich op woorden, verhalen voor hun schilderijen, tekeningen of sculpturen. De kunstgeschiedenis bulkt van vertellende beelden: Bijbelse of mythische verhalen, historiestukken enz.
Maar ook omgekeerd wagen vele woordkunstenaars zich aan een verhaal of gedicht dat een bepaald beeld of een schilderij of tekening verder uitwerkt.

In de Poëziekrant van juli-augustus 2017 (jg.41 nr.4, blz.35) las ik een mooi vers van de jonge dichter Paul Soete bij een werk van de expressionistische beeldende kunstenares Käthe Kollwitz, waarover ik een aantal blogposts geleden geschreven heb.

SYNERGIE                                                                  


-bij de houtsnede 'Tod mit Frau im Schoss-
Ik snij je handen groter uit dit hout
om mij erin te kunnen bergen.
Zo mogen wonen. In de nerven
jouw slapen voelen wegen
als blauweregen op mijn hoofd.
Ontleef me heel voorzichtig.
Schik m'n armen in een kruis
tot steun. Durf. Kijk me aan:
mijn ogen zijn al dichtgesneden,
want buiten is te fel gewicht.
Een blinddruk blijft mij achter.
Ik wil alleen nog ontoegangelijk zijn.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten