zondag 8 maart 2020

8 maart : internationale vrouwendag

Op deze internationale vrouwendag presenteer ik hier vijf vrouwen die in ons tijdsgewricht actief zijn : twee dichters, twee schilders en een architect. 


(Etel Adnan : zonder titel - gezien in Muzee Oostende 2014)

Ik zie het wanneer je
me tegenstreeft
al pak je je woorden mooi in

in lege glimmende
zilveren beloften.

Ik voel het wanneer je 
mijn kundigheid negeert
onschuldig wegkijkend

lief kijkend trek je het
kleed onder mijn voeten weg.

Ik voel het
ik zie het
ik ruik het aan je zweet.

(Nafiss Nia in : 26 woorden voor schoonheid, uitg. Orlando, Amsterdam, 2019, blz. 48)

(realisatie van architect Marie Jose Van Hee - foto: ©MJVH)


LES CHAMPS DE BATAILLE

De Somme zijn we al voorbij. Er rakelt mist uit de
ondiepe graven. De dolle kervel en de bereklauw tekenen
het schaduwbeeld van nooit meer oorlog. Een einderloos
gebied bewoond door lichamen van bloed en aarde.

Te laat zijn klamme hand gevoeld, zijn asem in mijn nek.
Tot bloedens toe rijt hij mijn schouders open en drukt
zijn afkeer in mijn vel. Hij zit weer vlak achter me aan.
Maar ik vlam door. Ik moet mezelf te pletter schrijven.

(Lut De Block in : Landziek, uitg. Poëziecentrum, Gent, 1988, blz. 36)



(schilderij van Maki Na Kamura - gezien in Museum Dhondt Dhaenens
februari 2018)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten