zaterdag 21 maart 2020

Lente ook in corona-tijden

Laat ons in deze onwezenlijke tijden niet vergeten om naar buiten te kijken en te ontdekken dat er nog zekerheden zijn, zoals de gang der seizoenen.
21 maart: begin van de lente. 
Opnieuw meer en meer kleur in de natuur zoals de overvloedig bloeiende narcissen.

Een foto van 13 maart: het begijnhof in Brugge met een tapijt van narcissen.


Een vers van Nafiss Nia (°1968 in Iran en voor de oorlog gevlucht naar Nederland).

Ik ben waardevol
narcis, lief, pioenroos en schoon zijn mijn zussen
mijn moeder is zuiver, mijn vader tevreden.
Mijn broers zijn groot en klein
we zijn de nakomelingen van Venus.

Ik kom uit een taal waar schoonheid
zesentwintig synoniemen heeft,
waarin het bijvoeglijk naamwoord
de ongekende koningin van grammatica is.
Je kunt alle namen in de natuur kiezen
voor je kinderen en er is niemand die
namen als oever, loot, regen, tros,
tijd, hert, dauw, moedig en vreugde
overdreven of vreemd vindt.

Ik ben waardevol
narcis, lief, pioenroos en schoon zijn mijn zussen
mijn moeder is zuiver, mijn vader tevreden
mijn broers zijn groot en klein
we zijn nakomelingen van Venus
en als je denkt dat ik gek ben of onzin praat
kun je gerust in mijn geboorteakte duiken.

(uit: Nafiss Nia, 26 woorden voor schoonheid, uitg. Orlando, Amsterdam, 2019, blz. 61)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten