zaterdag 13 februari 2021

Kunst is noodzakelijk

 De dichter Tom Van de Voorde leert ons in zijn laatste bundel "Jouw zwaartekracht mijn veer" waarom kunst noodzakelijk is (Em.Querido uitgeverij, 2020, blz. 62). Al lezende zie je voor je de discussies in het kunstwereldje gedurende de tweede helft van vorige eeuw. 
Waarschuwing voor je verder leest : het wordt zéér intiem!!

OVER HET NOODZAKELIJKE VAN KUNST

Het seksleven van mijn vrienden
(Robert Pennekamp : Crushonya 2018
©robertpennekamp.nl)
doet denken aan abstracte kunst
Iets waarover je niet kan spreken
zonder te raken aan de nietigheid
van onze existentie zelf
Maar ondanks de eed van stilzwijgen
spreken zij voortdurend over seks
zij het voorwaardelijk, in de zou-vorm
Ik zou haar dit, zij zou me dat
Het is geen opschepperij
laat staan camouflage van een tekort
maar puur filosofisch, een mogelijkheidszin
De sekslevens waarover ze spreken
doen denken aan conceptuele kunst
Het gaat om taal en verbeelding
meer dan om wat daadwerkelijk gebeurt
De werkelijkheidszin van mijn vrienden
is abstract noch conceptueel,
in al zijn tastbaarheid zelfs niet figuratief -
dat zijn de metaforen waarmee ze
elkaars fantasmen overtreffen -
hij is kunsthistorisch onbestaande
Desondanks bewijzen onze woorden,
al dan niet uitgedrukt, dat kunst noodzakelijk is


Geen opmerkingen:

Een reactie posten