zondag 27 juni 2021

Spelend groeien

 Jeugdbeweging heeft in mijn leven een belangrijke plaats ingenomen als vrijplaats om te groeien in verantwoordelijkheid, in samenwerken en in creativiteit. De vreugde van (het vertellen van) verhalen vormden vaak de aanzet voor leuke, boeiende, spannende activiteiten.

In de poëzie bots je bijna nooit op een vers over jeugdbeweging. Zijn dichters dan toch vaak eenzaten die niet veel ophebben met zoiets als jeugdbeweging?  Ik was dan ook heel blij dat ik een gedicht las over jeugdbeweging, ook al benadert het een donker kantje ervan.

Peter Theunynck schrijft in de bundel "De benen van de hemel" (uitgeverij Wereldbibliotheek, 2014) over zijn niet zo leuke herinneringen aan een kamp/bivak in Lichtaart (de Kempen). Spelend opgroeien kan dus ook best een nachtzijde hebben. Maar toch wil ik het hier delen, met in mijn achterhoofd de vele duizenden jongeren die samen jong proberen te zijn in deze corona-tijden...voorwaar geen sinecure. Ik duim voor hen en ik ben samen met hen blij dat ze straks terug op kamp/bivak kunnen. 

Het gaat hieronder over een vrij klassiek nachtspel waarbij een van de leiding als slachtoffer ergens aan een boom is gebonden en waarbij de leden moeten hem proberen te bevrijden. Voor vele kinderen is het vaak hun eerste keer dat ze zonder ouders in een donker nachtelijk bos ronddwalen...


TRAUMA

Klein en nietig : de lorkenbosjes
van Lichtaart. Vroeger zo eindeloos.
Toen heel de wereld heide was
en alles kindervoeten ver.

Men werd er gedropt in het holst.
Geschreeuw lag aan een boom geketend.
(©ksa ter vichten)
Met het licht van een zaklamp
klampte men zich vast aan elkaar.

Bloed droop. Hars kleefde.
Achter alle stammen beul
en moordenaar of kannibaal.
O was ik maar op mijn strozak gebleven.

Iemand huilde en wilde naar huis.
Huis was een woord dat wegritste
tussen vos en hermelijn. Het pad
erheen liep over lijken.

Het slachtoffer bleek
patrouilleleider, bloed mercurochroom.
Gangsters waren warme cécémel
aan het drinken. Angst zat in je hoofd.
(uit: De benen van de hemel, blz. 17)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten