dinsdag 29 juni 2021

Terug naar de cinema

 Heerlijk is het om terug naar de bioscoop te kunnen en dat deed mij onmiddellijk enkele mooie films ontdekken die zeer de moeite waard zijn.
Hier vermeld ik er twee die elk een donker facet van ons menselijke bestaan belichten.
De film "Drunk" toont vier leerkrachten die ervaringsgewijs willen ontdekken of het inderdaad zo is dat we van nature met een alcoholtekort zijn geboren. In de krant (De Standaard 9/6/2021) wordt de film gepresenteerd als deugddoende cinema, die "laat voelen wat we al die tijd gemist hebben. Tegelijk is de film een grandioze bevestiging van wat we eigenlijk wel wisten: dat het leven meer kleur krijgt door de momenten die we delen." Eerlijk gezegd, zelf vind ik deze inkleuring vooral ingegeven door het verlangen naar een 'normaal' leven zonder Covid restricties. Bij mij blijven de vragen die de film oproept nazinderen: maakt alcohol gelukkig? Maakt het ons socialer en aangenamer? 
De acteerprestatie van Mads Mikkelsen samen met de puike regie van Thomas Vinterberg  maken deze film in ieder geval tot een meeslepende en beklijvende belevenis. 




De tweede film is de overal bejubelde film "The father"
met twee steracteurs in de hoofdrol. Er is Anthony Hopkins (de dementerende vader) en Olivia Colman (zijn bezorgde dochter waarbij hij inwoont voor hij in een zorgcentrum wordt opgenomen) die deze film dragen en tot een pakkende ervaring maken. Net in deze voorbije weken kreeg ik verhalen te horen van vrienden die vertelden over hun dementerende moeder of zuster en de daarbij horende zorgen : hoe veilig wonen ze nog alleen? kunnen ze nog instaan voor hun eigen welzijn? moeten ze gepusht worden richting zorgvoorziening? wat kunnen de omringende familie nog aan?
De film trekt de toeschouwer binnen in de wereld van iemand die dementeert en probeert te (over)leven in een ontregelde leefsituatie waar je over niets of niemand nog zeker kan zijn. De film en de verhalen van mijn vrienden grijpen op elkaar in.
 Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de vele lovende (pers)berichten over deze aangrijpende diepmenselijke film over een moeilijk verhaal waarmee zovele mensen worstelen. 

Dementie en alcoholisme, twee niet zo mooie facetten van ons menszijn maar op zo'n mooie manier aan ons terug gegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten