dinsdag 17 oktober 2023

Begrijpe wie kan...

 De huidige samenleving is in enkele decennia enorm geëvolueerd. Voor vele mensen gaan deze veranderingen evenwel té snel. Veel lijkt ondoorzichtig en hoe meer politici pleiten voor transparantie, hoe waziger alles wordt. Kunstenaars zoeken om onze wereld in een mooie plooi te leggen en de verlangens die leven te verwoorden. De schilder Joseph Willaert(1936-2014) schilderde zijn verwondering uit in klare doeken die in hun eenvoud tegelijk een stille klacht zijn tegen het onoverzichtelijke moderne bestaan.
Aan zijn werken dacht ik dan ook bij het lezen van het eenvoudige en humoristische vers van Famke Sinninghe Damsté (1962). Beide artiesten verbeelden/verwoorden een kinderlijke verwondering over de complexe maatschappij waarin we leven.



MELDPUNT VOOR ONBEGRIJPELIJKE ZAKEN

geachte mevrouw, mijnheer

bij dezen reageer ik op uw oproep
namens het meldpunt voor onbegrijpelijke zaken

de onbegrijpelijke zaken die ik u wil voorleggen
zijn de volgende

waarom moet ik een nummer aanvragen om een nummer aan te vragen?
waarom is het meldpunt tijdelijk?
waarom past het dekseltje van het marmitepotje niet meer op het potje
van de sandwichspread?
waarom kijkt u mij niet aan als ik tegen u praat?
(Joseph Willaert: Landschap in plooi
eigen foto)
waarom loopt iedereen op straat te huilen?

vertrouwende op een spoedig
en bevredigend antwoord

verblijf ik 
(uit: Het Liegend Konijn, 2023/1, blz. 54)

Hoe kunnen we ons leven in een goede plooi leggen?

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja, het is alsof Joseph Willaert zijn inspiratie gehaald heeft bij die oregami-technieken. Fris om zo het platte doek toch tot enige driedimensionaliteit te dwingen. Visuele humor die in dialoog kan gaan met de verbale humor van het gedicht.

      Verwijderen