vrijdag 2 februari 2024

Rothko in Parijs - 1 -

 Nog tot 2 april kan je in Parijs een grote retrospectieve tentoonstelling zien van de Amerikaanse schilder Marc Rothko (1903-1970).
Een ruime selectie uit heel zijn oeuvre wordt getoond, van zijn vroege figuratieve doeken tot zijn 'klassieke' werken met grote kleurvlakken. Het eerste weekend van dit jaar heb ik in de Fondation Louis Vuitton deze expositie gezien. Een heel uitgebreide verzameling doeken die ook meestal voldoende ruimte krijgen worden er gepresenteerd. 


Wat mij bij Rothko altijd weer boeit én bij mijzelf én bij de andere toeschouwers is hoe je als kijker doorgaans betrokken geraakt bij deze werken en er soms als het ware wordt in gezogen. Deze aantrekkingskracht verbaast mij altijd weer. 


Wat komen mensen zoeken in deze abstracte wereld van rood, zwart en soms andere kleurtinten? 
Wat kom ik er zoeken???
Ook in Parijs zag ik mensen gebiologeerd staan kijken naar de grote 'klassieke' abstracte Rothko's. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten