zaterdag 3 februari 2024

Rothko in Parijs - 2 -

(Rothko: Untitled 1949
eigen foto)
 In de fondation Louis Vuitton in Parijs zag ik een grote retrospectieve tentoonstelling van de Amerikaanse schilder Marc Rothko.
Vele toeschouwers ervaren de abstracte grote werken van Rothko als rustbrengend, sommige zelfs als spiritueel. Maar quotes van de schilder zelf spreken in de expo een andere taal.
"Aan zij die beweren dat mijn werken vol sereniteit en harmonie zijn, zou ik willen zeggen dat ik in elke vierkante centimeter van een doek het absolute geweld heb proberen gevangen te houden."


En nog een quote over zijn kleurgebruik: "Kleur interesseert mij niet; wat ik betracht is het licht."
(Rothko : Untitled (Blue, Yellow, Green
on Red 1954 - eigen foto)

Mensen die zich kunnen overgeven aan de 'klassieke' abstracte doeken van Rothko bevroeden misschien wel die andere betrachting van de schilder die hijzelf zo verwoordt : "Ik ben schilder geworden omdat mijn ambitie was om de schilderkunst op te tillen tot eenzelfde intensiteit als muziek en poëzie." Zoals iemand zich kan verliezen in de muziek of in de poëzie, zo kunnen mensen zich verliezen in de werken van Rothko. 

(Rothko : Brown and Black in Reds 1957
eigen foto)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten