zondag 30 november 2014

Reflecties

Tijdens een uitstap of een reis ben ik altijd geboeid door reflecties : weerspiegeling van mens of omgeving in een spiegelend oppervlak (glas van een venster of van een auto, water, een ander glanzend oppervlak). Zo'n reflecties of weerspiegelingen doen anders zien : een ander ritme of lijnenspel, details lichten op, er ontstaat vervreemding of verwondering.
Als student in de hogeschool las ik van Cornelis Verhoeven zijn "Inleiding tot de verwondering". Daarin stelt hij dat de verwondering het begin is van alle filosoferen. Vanuit de verwondering ontstaan vragen en bedenkingen en dus filosofie... Geregeld zal ik een citaat of tekst over reflectie, spiegelbeeld, verwondering plaatsen, een tekst die mij scherp houdt. En meer nog zal ik foto's met reflecties plaatsen, foto's die uitnodigen tot verwondering en dus tot...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten